شرکت آپادانا رایانه کیمیا

بیش از 20 سال سابقه فعالیت در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات

فهرست مطالب

درآمد ۱۶۰۰ میلیارد تومانی صفحه‌های پرمخاطب اینستاگرام فارسی

اینستاگرام

یکتانت، پلتفرم تبلیغات آنلاین، در گزارش با عنوان «بازاریابی دیجیتال ایران در سال 1401» اعلام کرده که 66 درصد ایرانیان حداقل به یکی از روش‌های تبلیغات دیجیتال اعتماد دارند. همچنین طبق ادعای یکتانت، تعداد دفعات نمایش تبلیغ در وب‌سایت‌های ایرانی در سال 1401 بیش از 800 میلیارد بار بوده است. این گزارش می‌گوید که هر کاربر ایرانی اینترنت به طور متوسط روزانه 35 تبلیغ در وب‌سایت‌های ایرانی می‌بیند.

براساس گزارش یکتانت در سال گذشته، حدود 40 درصد از کل بودجه تبلیغات وب به موضوعات «مالی و سرمایه‌گذاری»، «زیبایی» و «سفر و گردشگری» اختصاص داشته است. همچنین این گزارش به تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی فیلترشده ماننده اینستاگرام و تلگرام هم اشاره کرده است. طبق داده‌های این گزارش، سال گذشته مجموع تعداد صفحه‌های اینستاگرامی و کانال‌های تلگرامی فارسی منتشرکننده تبلیغ به بیش از 150 هزار صفحه و کانال رسیده بود و از طرفی مجموع درآمد صفحه‌های پرمخاطب و اینفلوئنسرها در اینستاگرام فارسی از طریق تبلیغات نیز بیش از 1600 میلیارد تومان بوده است.

از سوی دیگر این گزارش در آماری جالب به میزان استفاده از VPN در بین کاربران ایرانی هم اشاره کرده است. این گزارش می‌گوید که نرخ استفاده از   VPN در گروه‌های سنی مختلف برای ورود به شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها 80 درصد است. در همین زمینه گردش مالی سالانه خرید و فروش VPN در ایران و در سال 1401 بین 25 تا 30 هزار میلیارد تومان برآورد شده است.  همچنین طبق این گزارش میزان استفاده از VPN در میان کاربران میانسال، تقریبا برابر با میزان استفاده کاربران جوان است. از سوی دیگر از هر 3 کاربر ایرانی با تحصیلات ابتدایی 2 نفر از VPN استفاده می‌کنند. در واقع دیگر استفاده از این ابزارها مخصوص قشر تحصیل‌ کرده نیست و داشتن VPN در همه گروه‌های سنی و تحصیلی در ایران متداول است.

تبلیغات دیجیتال در جهان

هزینه کل تبلیغات دیجیتال جهان در سال 2022 طبق این گزارش 580 میلیارد دلار برآورد شده است و سهم تبلیغات دیجیتال از کل صنعت تبلیغات 65 درصد در سال 2022 بوده است. بر همین مبنا در این گزارش پیش‌بینی شده که میزان هزینه تبلیغات اینترنتی در سال 2023 نسبت به 2022  8.4 درصد رشد کند.

یکتانت با استناد به پیش‌بینی استاتیستا که یک پلتفرم آلمانی در زمینه جمع‌آوری داده، آمار و گزارش‌های مربوط به بازاریابی است، اعلام کرده که میزان هزینه تبلیغات اینترنتی در سال 2026 به 835 میلیارد دلار برسد که نسبت به سال 2022 رشد 44 درصدی خواهد داشت.

همانطور که در تصویر زیر قابل مشاهده است، در پیش‌بینی 3 ساله، هزینه تبلیغات دیجیتال با نرخ ثابتی رشد خواهد کرد و هزینه تبلیغات غیر دیجیتال شامل تبلیغات چاپی، محیطی، رادیو و … تقریبا بدون تغییر خواهند ماند.