شرکت آپادانا رایانه کیمیا

بیش از 20 سال سابقه فعالیت در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات

فهرست مطالب

مشاوره توسعه کسب وکار

مشاوره کسب وکار

Business development

توسعه کسب و کار یکی از شاخه های کسب وکار و نظریه سازمانی محسوب میشود، هدف از توسعه کسب وکار ایجاد ارزش برای سازمان و رشد داخلی و بین سازمانی می باشد.

تعریف توسعه کسب وکار

این فرایند شامل برنامه ریزی ، ایجاد زیرساخت ، تدوین استراتژی ها فرایند ها و اقداماتی میباشد که در بلند مدت به رشد و ارتقا سازمان کمک مینماید .

در عمل مفهوم توسعه کسب‌وکار، کلیه فعالیت‌های راهبردی و عملیاتی، از مرحله شکل‌گیری یک ایده، تا راه اندازی کسب‌وکار جدید، یا گسترش کسب‌وکار موجود و حرکت آن در مسیر موفقیت، درآمد زایی و ارزش آفرینی را در بر می‌گیرد.

راهکار های توسعه کسب و کار

چنانچه به فکر توسعه کسب وکار بین المللی و داخلی خود هستید میتوانید از طریق راه اندازی وبسایت یا ایجاد شبکه های اجتماعی هدفمند با استفاده از محتوای منحصر به فرد و مناسب قدمی قوی برای کسب و کار خود بردارید . فکر کنید شما صاحب یک مغازه هستید که فقط در یک منطقه فروش دارید و برای اینکه بتوانید فروش خود را بالا ببرید باید خود را در شهر معرفی کنید که برای این کار هزینه زیادی لازم است که اصلا توصیه نمی شود.

حال شما با راه اندازی یک وبسایت مناسب در فضای اینترنت به راحتی می توانید مشتری های خود را افزایش دهید. زیرا سایت شما مختص یک منطقه نیست و به طور کلی تمامی مردم جهان می توانند سایت شما را مشاهده کنند. و به همین دلیل است که کسب و کارهایی که در فضای اینترنت خدمات رسانی می کنند موفق تر هستند.

برای درک بهتر موضوع تصور کنید شرکتی دارید که در آن هیچ کسب به توسعه کسب وکار توجه خاصی ندارد و کسی نیست که شما را به چالش بکشد تا شما را بهبود ببخشد یا درباره فرصت‌های تجاری جدید، تغییرات در بازار، رقابت شما یا اینکه چگونه می‌توانید مخاطب هدف خود را به طور مؤثرتری جذب کنید، به شما آموزش و مشاوره ایی بدهد.

در این حالت کسب موفقیت بسیار زمانبر و سخت خواهد بود .

به همین دلیل است که شرکت‌ها شیوه‌های توسعه کسب‌وکار را ایجاد می‌کنند و مشاورانی را استخدام می‌کنند تا روی این وظایف تمرکز کنند تا به رشد آنها کمک کنند.

وظایف مشاور توسعه کسب و کار

مشاوران کسب و کار معمولاً به صورت قراردادی یا دائمی با شرکت‌ها کار می‌کنند تا تخصصشان را برای حصول اهداف تجاری ارائه دهند و مدیران را به سمت اهداف تشویق نمایند.

بطور خلاصه مشاوره کسب وکار باید از تخصص خود در کار، تجارت یا یک صنعت برای پیشبرد استراتژی‌های کوتاه و بلندمدت شرکت استفاده نماید .

یک مشاور تجاری باید به روش های مختلف کسب و کار و قوانین مرتبط اشراف کامل داشته باشد

از دیگر وظایف مشاور کسب و کار می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کمک به شرکت‌ها برای دریافت وام یا بودجه به منظور داشتن ثبات مالی
  • شناسایی موقعیت‌هایی برای بهبود ارتباطات و رویه‌ها
  • بررسی داده‌ها و اطلاعات بازار برای تعیین حوزه‌های جدید رشد شرکت 
  • ایجاد روش‌های آموزشی مؤثر برای کمک به مشتریان 
  • ·       مهارت‌ها و صلاحیت‌های مشاور کسب و کار
  • مهارت‌های رهبری قوی
  • مهارت‌های مشاوره و توانایی آموزش به مدیران
  • ظرفیت رهبری و کار به عنوان بخشی از یک تیم
  • مهارت‌های حل مسئله و توانایی یافتن راه‌حل‌های منحصربه‌فرد برای مشکلات
  • مهارت‌های ارزیابی تحلیلی برای بودجه‌بندی و برنامه‌ریزی
  • خلاقیت

حقوق مشاور کسب‌وکار چقدر است

در سطح بین الملل متوسط ​​حقوق یک مشاور تجاری 80499 دلار در سال است. بسته به تجربۀ مشاور، سطح شرکت و موقعیت جغرافیایی شرکت‌ها، این حقوق می‌تواند متفاوت باشد. برخی از مشاوران کسب و کار به طور متوسط ​​10000 دلار در سال درآمد کسب می‌کنند.اما در ایران کمی شرایط فرق میکند و حقوق مشاوران بیشتر به توان شرکت بستگی دارد برای مثال برخی مشاوران غیر رسمی از ماهیانه 100 میلیون تومان و برخی دیگر با 20 میلیون در ماه مشاوره تجاری را انجام میدهند.

الزامات آموزشی و کارآموزی مشاور کسب و کار

برای اینکه وظایف مشاور کسب و کار به خوبی اجرا شوند، نیاز است او دوره‌های آموزشی خاصی را گذرانده باشد. مشاوران کسب‌وکار معمولاً دارای مدرک لیسانس در رشته‌های حسابداری، بازرگانی، مالی، بازاریابی یا مدیریت هستند. 

امروزه بسیاری از شرکت‌هایی که این مشاوران را استخدام می‌کنند، متقاضیانی را ترجیح می‌دهند که دارای مدرک کارشناسی ارشد یا تحصیلات پیشرفته‌تری باشند و همچنین بر نرم‌افزارهای مدیریت کسب و کار مسلط باشند.

الزامات تجربی مشاور کسب و کار

الزامات تجربی مشاور کسب و کار نیز بسته به نوع کسب و کار متفاوت است. اما به طور کلی این مشاوران باید درک بالایی از مهارت‌های سازمانی، خلاقیت و مهارت‌های مدیریت پروژه داشته باشند. 

مشاوران باید توانایی اجرای برنامه‌های تجاری دقیق را داشته باشند تا شرکت بتواند به اهداف بلند و کوتاه‌مدت خود دست یابد. 

در واقع وظایف مشاور کسب و کار از ارائه ایده‌های خوب فراتر می‌رود و در اجرای آن ایده‌ها خلاصه می‌شود.

جمع‌بندی

وظایف مشاور کسب و کار در انتقال نظرات حرفه‌ای و تخصصی خود به مدیران شرکت‌ها خلاصه می‌شود. مشاوران به شرکت‌ها کمک می‌کنند رویه‌های مختلف سازمانی را ساده‌تر و کارآمدتر کنند تا بهره‌وری سازمان بیشتر شود. مهم‌ترین وظایف مشاور کسب و کار تجزیه‌وتحلیل اسناد‌ مالی، جلسه با مدیران برای کشف نیازها و همکاری نزدیک با رؤسای بخش‌ها برای توسعه و نظارت بر اجرای اهداف است.